Повідомлення для ЗМІ щодо ситуації, яка склалася у зв’язку з недопущенням працівниками Управління державної охорони України Голови Конституційного Суду України до будівлі Суду
19.01.2021
За дорученням Голови Конституційного Суду України інформуємо, що сьогодні, 19 січня 2021 року, Голова Конституційного Суду України Тупицький О.М. не був допущений працівниками Управління державної охорони України до будівлі Конституційного Суду України. При цьому жодних пояснень, письмових доручень (наказів) працівниками згаданого Управління надано не було.
Згодом, на офіційному вебсайті Управління державної охорони України зʼявилося повідомлення, з якого випливало, що Голову Конституційного Суду України Тупицького О.М. було недопущено у звʼязку зі зверненням Державного бюро розслідувань щодо дотримання положень Конституції України, Кримінального процесуального кодексу України, виконання вимог Указу Президента України від 29.12.2020 № 607/2020, а також для усунення ризиків, у зв’язку з якими було відсторонено Тупицького Олександра Миколайовича від посади судді Конституційного Суду України та задля недопущення останнього до приміщень Конституційного Суду України на строк дії Указу Президента України від 29.12.2020 № 607/2020 (два місяці).
У подальшому на офіційному вебсайті Державного бюро розслідувань зʼявилася інформація такого змісту:
«Підозрюваний суддя Конституційного Суду України, який здійснює адміністративні функції його Голови, нехтуючи вимогами Конституції України та положеннями Кримінального процесуального кодексу України, діючи з метою перешкоджання досудовому розслідуванню у якому він є підозрюваним, продовжує прибувати на робоче місце, перешкоджати встановленню істини у кримінальному провадженні, наданню його підлеглими документів на запити органу досудового розслідування та явці осіб за повістками слідчого.
Нагадаємо, слідчі Державного бюро розслідувань за погодженням з в.о. Генерального прокурора повідомили про підозру судді Конституційного Суду України, який здійснює адміністративні функції його Голови, 28 грудня 2020 року у вчиненні кримінальних правопорушень проти правосуддя, передбачених ч. 2 ст. 384, ст. 386 КК України (завідомо неправдиві показання, поєднані зі штучним створенням доказів захисту, підкуп свідка з метою відмови від дачі показань).
Більше того, Голова КСУ після повідомлення про підозру імітує її невручення, не набуття статусу підозрюваного, відвідуючи робоче місце.
Секретаріат КСУ фактично перетворено на юридичну фірму його Голови, оскільки останній готує, друкує, реєструє, відправляє документи для Голови Суду, які не мають жодного відношення до конституційного судочинства, а лише пов’язані з його участю в кримінальному провадженні.
Нагадаємо, на підставі ч. 3 ст. 154 КПК України в. о. Генерального прокурора було подано Президенту України клопотання про відсторонення судді Конституційного Суду України та його Голови від займаної посади.
За результатами розгляду зазначеного клопотання Указом Президента України від 29 грудня 2020 року № 607/2020 його відсторонено від посади судді Конституційного Суду строком на два місяці. Як наслідок підозрюваний строком на два місяці втратив право виконувати обов’язки судді Конституційного Суду та його Голови.
Враховуючи суспільний резонанс щодо кримінального провадження у якому судді Конституційного Суду України та його Голові повідомлено про підозру, інформуємо, що слідчими Державного бюро розслідувань з суворим дотриманням вимог чинного законодавства України вживаються вичерпні заходи для забезпечення виконання Указу Президента України від 29 грудня 2020 року № 607/2020, згідно з яким останній протягом двох місяців не має права виконувати повноваження судді Конституційного Суду та його Голови та перебувати в приміщенні даного суду.
Іншим чином, ніж шляхом відсторонення від посади судді КСУ й одночасно його Голови, неможливо запобігти ризикам впливу останнього на інших свідків у цьому кримінальному провадженні – співробітників КСУ, перешкоджання наданню ними документів на запит слідчого, явки на допит тощо».
З огляду на поширені повідомлення, вважаємо за необхідне поінформувати громадськість про таке.
Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України).
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).
Основний Закон України встановлює підстави та порядок звільнення судді Конституційного Суду України з посади або припинення його повноважень, затримання його або утримання під вартою чи арештом (статті 149, 1491 Конституції України).
Органи державної влади та їх посадові особи у своїй діяльності зобов’язані неухильно додержуватись вимог Конституції України, у тому числі й тих, які гарантують незалежність Конституційного Суду України, незалежність та недоторканність суддів Конституційного Суду України (статті 147, 149 Конституції України).
Статтею 153 Конституції України передбачено, що порядок організації та діяльності Конституційного Суду України, статус суддів Суду, підстави і порядок звернення до Суду, процедура розгляду ним справ і виконання рішень Суду визначаються Конституцією України та законом.
Відповідно до частини девʼятої статті 24 Закону України «Про Конституційний Суд України» судді Конституційного Суду про підозру у вчиненні кримінального правопорушення повідомляє Генеральний прокурор або особа, яка здійснює його повноваження. Це робить неправомірним здійснення цієї процесуальної дії будь-ким з інших осіб.
У звʼязку з цим, викликає подив і занепокоєння інформація, оприлюднена на сайті Державного бюро розслідувань про те, що «…слідчі Державного бюро розслідувань за погодженням з в.о. Генерального прокурора повідомили про підозру судді Конституційного Суду України, який здійснює адміністративні функції його Голови, 28 грудня 2020 року у вчиненні кримінальних правопорушень проти правосуддя, передбачених ч. 2 ст. 384, ст. 386 КК України (завідомо неправдиві показання, поєднані зі штучним створенням доказів захисту, підкуп свідка з метою відмови від дачі показань)».
Не відповідає дійсності інформація про те, що «…слідчими Державного бюро розслідувань з суворим дотриманням вимог чинного законодавства України вживаються вичерпні заходи для забезпечення виконання Указу Президента України від 29 грудня 2020 року № 607/2020, згідно з яким останній протягом двох місяців не має права виконувати повноваження судді Конституційного Суду та його Голови та перебувати в приміщенні даного суду».
Виходячи із змісту Указу Президента України «Про відсторонення від посади судді Конституційного Суду України» № 607/2020 Тупицький О.М. відсторонений від посади судді Конституційного Суду України строком на два місяці. Таке відсторонення не позбавляє його статусу судді Конституційного Суду України і його Голови.
Текст згаданого Указу не містить жодних вказівок чи заборон щодо допуску судді Конституційного Суду України Тупицького О.М. у будівлю Конституційного Суду України.
Статтею 9 Закону України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб» від 04.03.1998 року № 160 передбачено, що державна охорона здійснюється щодо будинків, де працюють Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, Конституційний Суд України, Верховний Суд, споруд і спеціальних транспортних засобів, що перебувають в їх користуванні, інших місць постійного і тимчасового перебування осіб, які охороняються відповідно до цього Закону, важливих державних об’єктів та прилеглих до них територій і акваторій, визначених Президентом України.
Статтями 10 та 12 зазначеного Закону установлено, що державна охорона здійснюється Управлінням державної охорони України на яке покладено завдання здійснення державної охорони щодо органів державної влади України, забезпечення безпеки посадових осіб, визначених цим Законом, за місцем їх перебування як на території України, так і за її межами.
При цьому статтею 13 Закону України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб», яка визначає повноваження Управління Державної охорони чи іншими нормами цього Закону не передбачено повноважень Управління самостійно визначати осіб, які мають право доступу до обʼєкту охорони.
Більше того, відповідно до пункту 2.5. Порядку допуску на обʼєкти Конституційного Суду України, затвердженим Розпорядженням в. о. Голови Конституційного Суду України «Про затвердження Порядку допуску на обʼєкти Конституційного Суду України у новій редакцій» від 1 лютого 2018 року № 12/1/2018-РСО-дск військовослужбовцям підрозділу охорони забороняється перешкоджати доступу суддів Конституційного Суду України на обʼєкт охорони або будь-яким іншим способом втручатися в їхню діяльність.
Всупереч наведеним положенням Конституції України, Закону України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб», Порядку допуску на обʼєкти Конституційного Суду України, суддя і Голова Конституційного Суду України Тупицький О.М. не був допущений працівниками Управління державної охорони України до будівлі Конституційного Суду України. При цьому жодних пояснень, письмових доручень (наказів) працівниками згаданого Управління надано не було.
Так само відвертою неправдою є твердження про те, що «…Секретаріат КСУ фактично перетворено на юридичну фірму його Голови, оскільки останній готує, друкує, реєструє, відправляє документи для Голови Суду, які не мають жодного відношення до конституційного судочинства, а лише пов’язані з його участю в кримінальному провадженні».
Відповідно до статті 44 Закону України «Про Конституційний Суд України» Секретаріат Суду здійснює організаційне, аналітичне, юридичне, інформаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності Суду. Положенням про Секретаріат Конституційного Суду України передбачено, що Секретаріат Суду здійснює підготовку та передає на розгляд Голови Суду, заступника Голови Суду, суддів Суду, керівництва Секретаріату оглядово-аналітичні матеріали з актуальних питань функціонування Суду. Цим Положенням на Секретаріат покладається обов’язок забезпечення висвітлення діяльності Суду та Секретаріату на офіційному вебсайті Суду та в засобах масової інформації.
Згідно з Положенням про офіційний вебсайт Конституційного Суду України на вебсайті Конституційного Суду оприлюднюється, крім іншого, інформація, оприлюднення якої передбачено законами України «Про Конституційний Суд України», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», Регламентом Конституційного Суду України.
Так, статтею 2 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані надавати засобам масової інформації повну інформацію про свою діяльність через відповідні інформаційні служби органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Для висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування їх інформаційні служби мають право використовувати різні форми підготовки та оприлюднення інформації, які не суперечать законодавству України (стаття 6 зазначеного Закону).