Перший сенат на відкритій частині пленарних засідань розглянув дві справи за конституційними скаргами Тимошенкової О. В. та Водолагіна С. М.

Версія для друку

16 березня, 2023

У середу, 15 березня 2023 року, Перший сенат на відкритій частині пленарного засідання у формі письмового провадження розглянув справу за конституційною скаргою Тимошенкової Оксани Василівни щодо відповідності Конституції України пункту 6, окремого положення абзацу шостого пункту 19 розділу ІІ „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури“ від 19 вересня 2019 року № 113-ІХ (далі – Закон).

Під час пленарного засідання суддя-доповідач у справі Олександр Петришин виклав зміст конституційної скарги, а також поінформував про перебіг справи в судах та обґрунтування заявниці.

Зокрема, він зазначив, що суб’єкт права на конституційну скаргу просить перевірити на відповідність Конституції України пункт 6 розділу ІІ „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону відповідно до якого „з дня набрання чинності Законом усі прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур вважаються такими, що персонально попереджені у належному порядку про можливе майбутнє звільнення з посади на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України „Про прокуратуру“.

Також авторка клопотання предметом конституційного контролю визначила абзац шостий пункту 19 розділу ІІ „Прикінцеві і перехідні положення“ Закону згідно з яким „перебування прокурора на лікарняному через тимчасову непрацездатність, у відпустці чи у відрядженні до Національної академії прокуратури України для участі в її роботі на постійній основі не є перешкодою для його звільнення з посади прокурора відповідно до цього пункту“.

На думку заявниці, застосування судами в її справі оспорюваних положень Закону призвели до порушення її конституційних прав і гарантій, зокрема права на працю, на заборону звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод при прийнятті нових законів та внесенні змін до чинних законів, на рівність у конституційних правах та свободах, на заборону дискримінації за ознакою професії та на захист від незаконного звільнення.

Авторка клопотання наголошує, що її звільнення відбулось у період перебування на лікарняному через тимчасову непрацездатність, що порушує конституційну гарантію від незаконного звільнення.

Суддя-доповідач поінформував, що Суд направив листи-запити до органів державної влади, низки закладів вищої освіти та наукових установ із проханням висловити позиції щодо порушених у конституційній скарзі питань.

На засіданні були присутні суб’єкт права на конституційну скаргу Оксана Тимошенкова та постійний представник Верховної Ради України у Конституційному Суді України Максим Дирдін.

Переглянути відкриту частину пленарного засідань можна тут: „Архів відеотрансляцій Суду

***

Цього ж дня Перший сенат на відкритій частині пленарного засідання у формі письмового провадження розглянув справу за конституційною скаргою Водолагіна Сергія Миколайовича щодо відповідності Конституції України пункту 2 розділу І Закону України «Про внесення змін до Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи“ щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» від 29 червня 2021 року № 1584-ІХ (далі – Закон), якими встановлено розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Як зазначив суддя-доповідач у справі Олександр Петришин, заявник звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням перевірити на відповідність Конституції України оспорюваний припис Закону, яким внесено зміни до Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи“ від 28 лютого 1991 року
№ 796–XII: «У статті 54: частину третю викласти в такій редакції:

„В усіх випадках розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, не можуть бути нижчими: для I групи інвалідності – 6000 гривень; для II групи інвалідності – 4800 гривень; для III групи інвалідності – 3700 гривень; для дітей з інвалідністю – 3700 гривень“;

доповнити частинами четвертою і п’ятою такого змісту: „Розміри пенсії, передбачені частиною третьою цієї статті, починаючи з 2022 року щороку з 1 березня індексуються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з урахуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої статті 42 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування“.

Порядок призначення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України“».

На думку автора клопотання, пункт 2 розділу І Закону „щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб, суперечать приписам частин другої, третьої статті 22 Конституції України“.

Суддя-доповідач поінформував, що з метою забезпечення повного та об’єктивного розгляду справи він направив листи-запити до органів державної влади, а також низки наукових установ та закладів вищої освіти із проханням висловити позиції щодо питань, порушених у конституційній скарзі.

На засіданні були присутні суб’єкт права на конституційну скаргу Сергій Водолагін та постійний представник Верховної Ради України у Конституційному Суді України Максим Дирдін.

Переглянути відкриту частину пленарного засідання можна тут: „Архів відеотрансляцій Суду“.

 

Перший сенат Суду дослідив матеріали цих справ на відкритій частині пленарних засідань та перейшов до закритої частини для ухвалення рішень.

 

Інформує відділ комунікацій КСУ та правового моніторингу

 

 

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2024 Конституційний Суд України