11 вересня 2024
Другий сенат Конституційного Суду України 11 вересня 2024 року на відкритій частині пленарного засідання у формі письмового провадження розпочав розгляд справи за конституційною скаргою Довженка Віктора Васильовича.
Під час пленарного засідання суддя-доповідач у справі Олег Первомайський виклав основний зміст конституційної скарги та обґрунтування заявника. Зокрема, суддя зазначив, що суб’єкт права на конституційну скаргу звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням перевірити на відповідність частині першій статті 8, частині третій статті 22, частинам першій, другій статті 24, частині четвертій статті 43 Конституції України частину другу статті 8 Закону України „Про Державний бюджет України на 2024 рік“ від 9 листопада 2023 року № 3460–IХ (далі – Закон).
У частині другій статті 8 Закону визначено розмір мінімальної заробітної плати, який застосовують як розрахункову величину для обчислення виплат за рішеннями суду, на рівні 1 600 гривень.
На думку автора клопотання, за умови відсутності спеціального законодавчого акта, який визначав би „право на застосування розміру мінімальної заробітної плати, як розрахункової величини для обчислення виплат за рішенням суду“, оспорюваний припис Закону погіршує правове становище особи, звужуючи зміст та обсяг її соціальних прав.
Зі змісту конституційної скарги та долучених до неї матеріалів убачається таке.
Житомирський окружний адміністративний суд зобов’язав Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі – Управління) нарахувати та виплатити Віктору Довженку підвищення до пенсії як „непрацюючому пенсіонеру“, який проживає на території радіоактивного забруднення, у розмірі встановленому статтею 39 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи“ від 28 лютого 1991 року № 796–XII зі змінами (далі – Закон № 796).
Віктор Довженко звернувся до суду із заявою про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, у якій просив суд визнати протиправними дії Управління з визначення йому розміру додаткової пенсії з розрахунку двох мінімальних заробітних плат, застосованих як розрахункова величина для обчислення виплат за рішенням суду, на рівні 1 600 гривень.
Суд відмовив у задоволенні цієї заяви, зазначивши, що, враховуючи зміну розміру мінімальної заробітної плати у кожному році, „відповідач має обов’язок перераховувати та виплачувати доплату до пенсії“ у порядку статті 39 Закону № 796 з урахуванням таких змін; частиною другою статті 8 Закону окремо визначено розмір мінімальної заробітної плати, який застосовують як розрахункову величину для обчислення виплат за рішеннями суду, на рівні 1 600 грн; отже, в Управління відсутні „правові підстави для застосування розміру мінімальної заробітної плати 7 100 грн як розрахункової величини під час нарахування і виплати позивачу з січня 2024 року підвищення пенсій“.
Суддя-доповідач також поінформував, що з метою забезпечення повного й об’єктивного розгляду справи та ухвалення Судом обґрунтованого рішення він направив запити до низки органів державної влади та закладів вищої освіти із проханням висловити позиції щодо питань, порушених у конституційній скарзі.
Після дослідження матеріалів справи на відкритій частині пленарного засідання Другий сенат перейшов до закритої частини пленарного засідання.
Переглянути пленарне засідання можна на офіційному вебсайті Суду в рубриці „Архів відеотрансляцій засідань“.
Інформує відділ комунікацій КСУ та правового моніторингу