У своєму Рішенні Конституційний Суд України підтвердив принцип «дружнього ставлення до міжнародного права», яким враховуються рішення ЄСПЛ в ході інтерпретації положень, що стосуються конституційних прав та свобод, – ОБСЄ
Рішення Конституційного Суду України прийняте 8 вересня 2016 року у справі про завчасне сповіщення про проведення публічних богослужінь, релігійних обрядів, церемоній та процесій за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України враховує консультаційний висновок, наданий Координатором проектів ОБСЄ на запит Суду. Воно спирається на прецедентне право Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) та Керівні положення щодо свободи зібрань, розроблені Бюро демократичних інституцій та прав людини ОБСЄ (БДІПЛ) разом з Європейською Комісією "За демократію через право" (Венеціанською Комісією).
Про це йдеться в інформаційному повідомленні на офіційному сайті ОБСЄ (http://www.osce.org/uk/ukraine/263986)
КИЇВ, 14 вересня 2016 р. – Правові положення, що вимагають отримання попереднього дозволу від органів влади на проведення релігійних зібрань не відповідають Основному закону країни, про це йдеться в рішенні, оголошеному Конституційним судом України у вівторок 13 вересня 2016 року в Києві.
Рішення враховує консультаційний висновок, наданий Координатором проектів ОБСЄ на запит Суду. Воно спирається на прецедентне право Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) та Керівні положення щодо свободи зібрань, розроблені Бюро демократичних інституцій та прав людини ОБСЄ (БДІПЛ) разом з Європейською Комісією «За демократію через право" (Венеціанською Комісією).
Зокрема, Суд визнав неконституційним Статтю 21 (п.5) Закону про свободу совісті та релігійні об’єднання, а також сумнозвісний Указ Президії Верховної Ради СРСР від 1988 року щодо процедури організації та проведення мітингів, вуличних демонстрацій, зібрань та ходи.
Таким чином, рішення підтверджує, що громадяни, які хочуть організувати релігійні зібрання, мають слідувати звичайній процедурі організації та проведення мирних мітингів та акцій, тобто повідомляти органи влади, а не отримувати від них дозвіл.
Цим рішенням, Суд підтвердив принцип «дружнього ставлення до міжнародного права», яким враховуються рішення ЄСПЛ в ході інтерпретації положень, що стосуються конституційних прав та свобод. Цей принцип є особливо важливим в контексті запровадження механізму конституційної скарги в Україні, який стане чинним з 30 вересня цього року завдяки нещодавно ухваленим цього року змінам до Конституції.
«Ми пишаємося тим, що ОБСЄ може грати важливу роль, допомагаючи Україні відкрити доступ до конституційного правосуддя таким фундаментальним чином», відзначив Вайдотас Верба, Координатор проектів ОБСЄ в Україні.
Координатор проектів ОБСЄ надає консультативну підтримку в рамках свого мандата, спрямовану на допомогу українським партнерам. Він також допомагає Конституційному суду впровадити інститут конституційної скарги, завдяки якому громадяни можуть напряму звертатися до Суду, якщо вони вважають, що певні правові акти порушують їхні конституційні права. Важливість співпраці ОБСЄ з Конституційним судом була особливо підкреслена під час зустрічі Генерального секретаря ОБСЄ з Головою Суду Юрієм Бауліним 9 вересня в Києві.
І рішення суду, і консультативний висновок, підготовлений Радником з юридичних питань Координатора проектів ОБСЄ розміщенні на офіційному сайті Суду (http://ccu.gov.ua/docs/1924).