11 вересня 2025
Другий сенат 10 вересня 2025 року на відкритій частині пленарного засідання у формі письмового провадження розглядав справу за конституційною скаргою Ковтуновича Василя Андрійовича.
Під час пленарного засідання суддя-доповідач у справі Віктор Городовенко виклав зміст конституційної скарги та обґрунтування заявника. Зокрема, суддя зазначив, що Ковтунович В.А. звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням перевірити на відповідність приписам частини третьої статті 22, частин першої, другої статті 24, частини першої статті 46, частини першої статті 50, частини першої статті 55 Конституції України частину другу статті 8 Закону України „Про Державний бюджет України на 2024 рік“ від 9 листопада 2023 року № 3460–ІХ (далі – Закон № 3460).
У частині другій статті 8 Закону визначено розмір мінімальної заробітної плати, який застосовують як розрахункову величину для обчислення виплат за рішеннями суду, на рівні 1600 гривень.
Із конституційної скарги та долучених до неї матеріалів убачаються такі обставини справи.
У Відділі примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Житомирській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі – Відділ примусового виконання рішень) перебуває на виконанні виконавчий лист, виданий 21 червня 2022 року Житомирським окружним адміністративним судом, яким зобов’язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі – Управління Пенсійного фонду України) здійснити з 17 липня 2018 року нарахування та виплату Ковтуновичу Василю Андрійовичу підвищення до пенсії як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення, у розмірі, визначеному статтею 39 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи“ від 28 лютого 1991 року № 796–ХП (далі – Закон № 796), що дорівнює двом мінімальним заробітним платам (згідно із законом про Державний бюджет України на відповідний рік).
Із серпня 2022 року відкрито виконавче провадження з примусового виконання цього рішення. За наслідками вжитих заходів з вересня 2022 року нарахування та виплату додаткової пенсії розпочато у розмірах, що дорівнює двом мінімальним заробітним платам, розмір яких встановлено законом про Державний бюджет України на відповідний рік.
Верховна Рада України ухвалила Закон № 3460, частиною другою статті 8 якого визначено розмір мінімальної заробітної плати, який застосовують як розрахункову величину для обчислення виплат за рішеннями суду, на рівні 1600 гривень.
У зв’язку з цим 4 січня 2024 року державний виконавець Відділу примусового виконання рішень направив на адресу боржника вимогу, якою зобов’язав Управління Пенсійного фонду України виконати рішення суду в повному обсязі (згідно із законом про Державний бюджет України на відповідний рік).
Оскільки у вказаній вимозі конкретизованих вказівок щодо розмірів мінімальної заробітної плати, які слід застосувати при виконанні вказаного судового рішення, не було, Управління Пенсійного фонду України здійснило перерахунок пенсії у розмірі двох мінімальних заробітних плат, встановлених частиною 2 статті 8 Закону № 3460 (розрахункова величина – 1600 грн).
Ковтунович Василь Андрійович звернувся до суду з заявою, в якій просив визнати дії Управління Пенсійного фонду України з визначення розміру додаткової пенсії, передбаченої статтею 39 Закону № 796 з розрахунку двох мінімальних заробітних плат, застосованих як розрахункова величина для обчислення виплат за рішеннями суду, на рівні 1600 гривень, протиправними, а рішення про перерахунок йому пенсії незаконним та скасувати його.
Житомирський окружний адміністративний суд ухвалою від 26 лютого 2024 року, залишеною без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 червня 2024 року, у задоволенні заяви Ковтуновича Василя Андрійовича відмовив.
Ці судові рішення Ковтунович Василь Андрійович оскаржив у касаційному порядку, однак Верховний Суд відмовив йому у відкритті касаційного провадження.
Автор клопотання наголошує, що Законом № 3460 „змінено обсяг існуючих прав“, установлених Законом № 796, оскільки, починаючи з 1 січня 2024 року, Законом № 3460 запроваджено дві різні мінімальні заробітні плати: мінімальну заробітну плату як величину оплати праці (частина перша статті 8), а також мінімальну заробітну плату як величину для обчислення виплат за рішенням суду (частина друга статті 8), яка є меншою, ніж мінімальна заробітна плата, визначена частиною першою статті 8 Закону № 3460.
Також Ковтунович Василь Андрійович наголошує на відсутності спеціального законодавчого акта, який би визначав право на застосування розміру мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для обчислення виплат за рішеннями суду, застосованої в остаточному судовому рішенні в його справі, – у правовідносинах щодо здійснення нарахування та виплати йому додаткової пенсії як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення, передбаченої Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи“ у розмірі двох мінімальних заробітних плат, встановлених частиною 2 статті 8 Закону.
Суд дослідив матеріали справи на відкритій частині та перейшов до закритої частини пленарного засідання для ухвалення рішення.
Переглянути відкриту частину пленарного засідання можна на офіційному вебсайті Суду в рубриці „Архів відеотрансляцій засідань“.
Інформує відділ комунікацій КСУ та правового моніторингу