ЗІБ: КС знову вказав ВР на неприпустимість зменшення мінімальних пенсій «чорнобильцям» — рішення

Версія для друку

Закон і бізнес, 05.04.2024

КС знову вказав ВР на неприпустимість зменшення мінімальних пенсій «чорнобильцям» — рішення

Судді-співдоповідачі у цій справі — Олександр Петришин і Петро Філюк.

Повторно встановивши мінімальні розміри пенсії по інвалідності для «чорнобильців» з тим самим недоліком, Верховна Рада порушила вимогу ч.2 ст.8 Конституції.

На цьому наголосив перший сенат Конституційного Суду в рішенні від 3.04.2024 №4-р(І)/2024, інформує «Закон і Бізнес».

У цій справі оскаржувалася відповідність Конституції п.2 розд.І закону «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб» від 29.06.2021 №1584-ІХ та ч.3 ст.54 закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 №796-ХІІI.

Цими приписами встановлено мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Так, ч.3 ст.54 закону №796-ХІІI (зі змінами) визачає, що «в усіх випадках розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, не можуть бути нижчими: для I групи інвалідності — 6000 гривень; для II групи інвалідності — 4800 гривень; для III групи інвалідності — 3700 гривень; для дітей з інвалідністю — 3700 гривень».

Суд наголосив, що «виокремлення законодавцем з категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, осіб, які потребують особливого ставлення держави — осіб з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, а також з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, — та запровадження саме для цієї категорії осіб державної пенсії й установлення на рівні закону її мінімальних розмірів слід розглядати як прояв з боку держави заходів підтримуючої дії для цих осіб» (абз.8 пп.2.5.1 пп.2.5 п.2 мотивувальної частини рішення від 7.04.2021 №1-р(II)/2021).

Відповідно, скасування, обмеження або зменшення пенсії для осіб з інвалідністю, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, призведе до порушення сутнісного змісту конституційних засад, якими людське життя та здоров’я визнано найвищими соціальними цінностями.

За результатом посутнього аналізу стст.3, 16, 50 Конституції, рішення №1-р(II)/2021 Суд констатував, що Верховна Рада законом №1584-ІХ повторно запровадила правове регулювання з тим самим недоліком, а саме визначила у ч.3 ст.54 закону №796-ХІІI мінімальні розміри державної пенсії за інвалідністю, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи у розмірах менших, ніж їх було гарантовано цим законом у редакції закону «Про внесення змін і доповнень до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 6.06.1996 №230/96–ВР.

Отже, КС дійшов висновку, що тим самими ВР вчергове порушено належний рівень соціального захисту та засадничий обов’язок держави щодо відшкодування завданої шкоди особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що не відповідає ч.1 ст.3, ч.2 ст.8, ст.16, ч.3 ст.22, ч.1 ст.46, ч.1 ст.50 Конституції.

З огляду на це, Суд констатував, що ч.3 ст.54 закону №796-ХІІI не відповідає Конституції (є неконституційною) і утрачає чинність через три місяці з дня припинення чи скасування воєнного стану введеного указом Президента «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 зі змінами.

Водночас КС закрив конституційне провадження в частині щодо конституційності абзаців 8, 9, 10 п.2 розд.І закону №1584-ІХ у зв’язку з неприйнятністю конституційних скарг.

 

 

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2025 Конституційний Суд України